top of page

Huiswerkbeleid

1. Visie huiswerk

​

1.1. Wat verstaan wij onder 'huiswerk'?

 

Met huiswerk bedoelen wij al het werk dat kinderen thuis voor de school moeten doen.
Dit kan zijn:
​

  • schriftelijke taken

  • bingeltaken

  • lessen leren

  • een spreekopdracht voorbereiden

  • materiaal zoeken

  • opzoekwerk

  • lezen

​

1.2. Waarom geven we huiswerk?

​

  • Inoefenen en herhalen van de leerstof die in de klas gezien is.

Door de extra inoefening kan de leerstof sneller geautomatiseerd worden. Op deze manier
hopen we dat het leerresultaat positief beïnvloed wordt.

​

  • Een brug vormen tussen school en ouders.

Door het geven van huiswerk, kunnen ouders zien waar hun kind mee bezig is op school,
welke zaken hun kind nog niet begrijpt, wat al wel goed gaat.

​

  • Bevorderen van de zelfstandigheid van de leerlingen.

Door zelf verantwoordelijkheid te dragen voor een opgegeven taak, door zelf te leren
plannen wanneer een opdracht moet gemaakt of geleerd moet worden om er tijdig mee
klaar te zijn, ontwikkelen de kinderen een werk- en studiehouding (leren leren) die ze in een
latere fase in hun leven nodig hebben. In de loop van het lager onderwijs is er een
geleidelijke overgang van sturen en begeleiden naar meer zelfstandig werken bij het
huiswerk.


1.3. Richttijden
 

De tijd dat een kind aan het huiswerk besteedt, is afhankelijk van de leeftijd, snelheid van
werken, welk vak of soort huiswerk. Daardoor zal de grens bij elk kind anders liggen.
We geven graag een richttijd mee. Dit is de tijd dat een kind gemiddeld dagelijks spendeert
aan het huiswerk.
Indien ouders merken dat hun kind aanzienlijk meer of minder tijd nodig heeft dan
hieronder aangegeven, verwachten we dat ze dit melden aan de klasleerkracht. Op diemanier kunnen we samen zoeken naar mogelijke oorzaken en indien nodig kijken waar we
aanpassingen kunnen doen.

 

Richttijden voor huiswerk per leerjaar:
1e en 2e leerjaar: 10 - 20 minuten
3e en 4e leerjaar: 20 - 30 minuten
5e en 6e leerjaar: 30 - 40 minuten

 

Dagen waarop huiswerk kan gegeven worden:
1e - 2e - 3e leerjaar: maandag, dinsdag en donderdag
4e - 5e - 6e leerjaar: op maandag of vrijdag wordt de weekplanning doorgegeven
Voor de automatisatie van lezen, inoefenen van sommenkaartjes, maal- en deeltafels, ... is
dagelijks herhalen echter noodzakelijk.


1.4. Groeilijn
 

Met het lerarenteam zorgen we ervoor dat er een opbouw zit in het huiswerk.
Plannen en leren organiseren is een onderdeel van het lessenpakket. Daarom krijgen de
kinderen vanaf het vierde leerjaar de huistaken via een weekplanning.
Stapsgewijs leren de kinderen om vaardig te worden in het alleen plannen van hun taken en
lessen. Zelf plannen, wanneer het gemaakt/geleerd moet worden om tijdig klaar te zijn,
biedt kansen om de zelfstandigheid te vergroten. Daarbij werkt de leerling aan een eigen
positieve leer-en werkhouding.
De leerlingen van het eerste t.e.m. het derde leerjaar beschikken nog niet over de nodige
vaardigheden en attitudes om hun huiswerk te plannen. Het dagelijks verwerken van kleine
hoeveelheden huiswerk zorgt voor herhaling en dit komt de automatisatie ten goede.

 

1.5. Differentiatie
 

We beseffen dat niet alle kinderen gelijk zijn. We streven naar huiswerk dat van elk kind een
gelijkwaardige inspanning vraagt. Daarom zijn sommige kinderen meer gebaat bij een
‘huiswerk op maat’ en zal het huiswerk indien nodig aangepast worden.

 

De differentiatie kan op verschillende manieren gebeuren:

  • op tempo: de hoeveelheid wordt aangepast

  • op wijze: de manier van oplossen wordt aangepast

  • op niveau: de moeilijkheidsgraad wordt aangepast

 

Sommige leerlingen zullen meer gestuurd worden en krijgen huiswerk gericht op het
verwerken en inoefenen van leerinhouden, terwijl andere leerlingen een taak krijgen die
gericht is op gewoontevorming en/of zelfstandig werken.

Gedifferentieerd huiswerk komt nooit boven op het gewone pakket huiswerk, wel ter
vervanging. Indien huiswerk systematisch te gemakkelijk of te moeilijk is voor een kind,
nemen de ouders best contact op met de leerkracht.


1.6. Leerhouding


We vinden het belangrijk dat de leerlingen een goede werkattitude aanleren. Daarom
engageren wij ons om de kinderen in de klas een goede leerhouding bij te brengen, te leren
plannen en zich te organiseren en geven we studietips mee. Huistaken en lessen worden
aanzien als een volwaardige werkvorm. Ze worden eerst in de klas besproken: hoe ze
geleerd en/of gemaakt moeten worden.


Alle huistaken worden nagekeken en afhankelijk van het soort huiswerk, zal de evaluatie
verschillend zijn: schriftelijk of mondeling, klassikaal of individueel.

​

2. Huiswerk - ouders


2.1. Wat wordt er van de ouders verwacht?

 

  • We vinden het in de eerste plaats belangrijk dat ouders zorgen voor goede 
    omstandigheden 
    waarin het kind zijn huiswerk kan maken:

    • Een rustige werksfeer, waar het kind kan werken zonder afgeleid te
      worden.

    • Een vaste plaats: het kind heeft best een eigen plaats om het huiswerk te
      maken. Deze plaats hoeft niet groot te zijn, wel stil en rustig.

    • Netheid is zeer belangrijk; zorgen voor propere handen, een nette tafel en
      aangepast schrijfgerief. Eten en huiswerk maken, horen niet samen.

    • Een vast tijdschema: de meeste kinderen hebben behoefte aan regelmaat,
      aan een vast patroon.
       

  • We verwachten dat ouders hun kind stimuleren en aanmoedigen. Dit doen ze door iedere
    dag interesse te tonen voor wat het kind doet op school en ook door interesse te tonen voor
    het huiswerk van het kind.
    Dit kan op verschillende manieren:

    • Indien nodig het kind aanmoedigen om met het huiswerk te beginnen.

    • Samen de opdrachten in de schoolagenda overlopen.

    • Aanmoedigen om netjes en verzorgd te werken.

    • Af en toe de lessen overhoren om na te gaan of de les gekend is. Door het stellen
      van enkele vragen kan je kind inschatten of hij/zij voldoende geleerd heeft.

​

​Afhankelijk van het kind kan je dit geleidelijk aan afbouwen en het kind zelf de
verantwoordelijkheid geven.

    • Nagaan of het huiswerk al of niet gemaakt is of de les geleerd is.

    • Bij het luidop lezen is het goed dat ouders meeluisteren.

    • In de hogere leerjaren kunnen ouders de kinderen helpen met het plannen
      van de taken of lessen als dit nog moeilijk is. Alsook het wijzen van de kinderen op
      hun gemaakte planning.

​​

  • De ouders handtekenen de agenda. Door dit te tekenen, geven de ouders aan dat ze de
    agenda nagekeken hebben en op de hoogte zijn van de taken en lessen van hun kind.
    Afhankelijk van de klas worden er in het begin van het schooljaar afspraken gemaakt om dit
    dagelijks of wekelijks te verwachten van de ouders.
     

  • In geval van problemen met betrekking tot huiswerk vragen wij om zo vlug mogelijk de
    leerkracht te contacteren. Dit kan door een reactie te noteren op het huiswerkblad of via
    mail. Zo kunnen ouders bijvoorbeeld aan de leerkracht melden dat het huiswerk te moeilijk
    was of erg lang heeft geduurd. Ook indien het huiswerk door omstandigheden niet kon
    worden gemaakt, wordt dit gemeld.
     

  • Het is belangrijk te onderstrepen dat het kind het huiswerk ZELFSTANDIG moet maken.
    We proberen steeds een opdracht te geven die het kind aankan. Fouten maken mag! De
    foutjes tonen aan de leerkracht welke problemen het kind nog heeft met de geziene
    leerstof. Hoe ouder kinderen worden, hoe meer zelfstandigheid ze verwerven in het maken
    van huiswerk.
     

  • Zelfredzaamheid is een belangrijke kwaliteit die bij de kinderen moet gestimuleerd
    worden. Het zelfstandig maken van de boekentas is hier een onderdeel van. In de klas
    wordt reeds in het eerste leerjaar stap voor stap geleerd hoe de kinderen dit moeten doen.
    We verwachten van de ouders dat ze hun kind thuis hierin begeleiden en geleidelijk aan de
    verantwoordelijkheid aan de kinderen geven.
     

2.2. Wat wordt er niet van de ouders verwacht?

 

  • We verwachten niet dat ouders het huiswerk verbeteren, dit gebeurt in de klas of door de
    klasleerkracht. De leerkracht krijgt op die manier belangrijke informatie omtrent wat gekend
    is en wat nog geoefend moet worden. Indien ouders toch willen verbeteren, gebeurt dit bij
    voorkeur door de fout op het blaadje in een andere kleur aan te duiden. Het oorspronkelijke
    antwoord wordt niet verwijderd zodat de leerkracht kan zien wat het kind nog niet onder de
    knie heeft.
     

  • We verwachten niet dat ouders zelf nog extra oefeningen opgeven of zelf nog uren met
    hun kind bezig zijn rond de leerinhoud. Na een schooldag en het opgegeven huiswerk, willen
    we de kinderen ook laten spelen en ontspannen zodat zij er de volgende dag weer in
    kunnen vliegen.
     

  • We verwachten zeker niet dat ouders het huiswerk, om welke reden dan ook, zelf zouden
    maken. Dit is totaal zinloos! Als leerkracht leren we meer over de vaardigheden van de
    kinderen en het zelfstandig werken indien we het eigen werk van de kinderen zien. Als er
    een bepaalde reden is waardoor een kind het werk niet kan maken, volstaat een nota in de
    agenda of een e-mail naar de leerkracht.

​

bottom of page